Psychologie

Psychologie in Soefisme is een zich ontwikkelende psychologie, die meer intern dan extern gelegen. Daarom is het "de wetenschap van de ziel genoemd".


De studies van de menselijke ontwikkeling in de westerse psychologie was vooral gericht op de beschrijving van de lichamelijke, geestelijke en sociale veranderingen, die voorkomen op de typische, chronologische leeftijd. Met andere woorden, er is een lineair en time-based perspectief, sterk gebonden aan de respectieve cultuur. Dit fenomeen is niet ons uitgelegd hoe we de ontwikkeling kunnen wekken, de uitbreiding, de groei, de ontwikkeling van de ideale man of ideale samenleving, ook al zijn de beschrijvingen blijkt dat een dergelijke ontwikkeling dringend nodig is.

Volgens de soefi's, de menselijke ziel stijgt op zijn reis naar perfectie door middel van de volgende fasen:

  1. Fysische natuur
  2. Ego oftewel verlangens (nafs)
  3. Hart (qalb)
  4. Geest (RUH)
  5. Ziel (Sirr of khafi)
  6. Geheim of verborgen geheim (us-Sirr Sirr of akhafâ)

Zal het worden gedomineerd door de nafs, bezit het ook de kenmerken van de materiële aard. Zal het worden gedomineerd door het hart, draagt nog steeds sporen van materiële aard en de nafs op zich. Gedomineerd door de nafs, is het niet mogelijk om zich bewust worden van het hart. Evenzo is het niet mogelijk om bewust te worden van de geest, als men wordt geregeerd door het hart.

Wat doet de nafs over de schat die verborgen is in je hart? Wat doet het hart van het heiligdom van de geest? Wat doet de geest van het paleis van de ziel van de rede? En wat doet de ziel reden van de waarheid van de diepste ziel van de rede? De nafs is de zetel van de toevertrouwde goederen (Amanat), het hart is het huis van kennis (ma `Rifat); licht van de doelstelling van de openbaring van de ziel reden is de rustplaats van de liefde en de diepste grond van de ziel zijn verbijsterend mensen. Alleen God weet wat het bevat.

Het hoogste doel van de mens is er,
waar hij ziet nog maar een ding: God.
Hoe subliem is plaats van de mensheid!

De mens is begiftigd vanaf de geboorte met de kwaliteiten van materiële aard. Door ontmoetingen met de omgeving en door de socialisatie proces in het gezin en de school waarop zij de ontwikkeling van wat genoemd wordt nafs. De nafs zijn gericht op masturbatie. Het intellect is de nafs als een remmende kracht en als consultant, welke positieve acties zij uitvoeren en wat negatieve acties zij moeten vermijden. Terwijl de nafs is van het ego en zijn gevoelens, het intellect als een tegenprestatie voor de inspecties. Zo, het intellect, het ego probeert te voldoen aan zijn / haar neigingen in de maatschappij leiden, zodat anderen niet worden geschaad. Hij leidt de nafs in richtingen die sociaal aanvaardbaar en zowel gunstig voor de andere, de toestand van de nafs.

Alle mensen hebben een nafs en zij nodig hebben voor het leven in de samenleving. Sommige mensen worden geleid door het verstand, maar de meeste van de nafs. De menselijke ziel moet hoger zijn dan dit niveau van nafs zij, als zij op weg naar perfectie te bereiken en de kennis van de waarheid (Haqiqat) aan. Zo, het intellect is aan de andere stadia van de ziel, van het niveau van het hart naar de hoogste perfectie, alleen de geest van volmaakte mensheid.

Als de nafs op het hoogste niveau van perfectie, bereikten ze het niveau van het hart. Het hart kan zijn wanneer de stad, tussen het rijk van de eenheid (geest, ruh worden beschouwd) en het Land van de veelheid (nafs). Dus als je hart breekt, het touw dat hij verbindt met de nafs, valt het onder de heerschappij van de geest. De Geest is de bron van alle goed. In de terminologie van de soefi's hart is een onstoffelijk, lichtgevende stof, die ligt tussen de geest en nafs, en wordt gerealiseerd door de mensheid.

Volgens de traditie van de profeet alleen het hart van de mens de perfecte maten om het goddelijke wezen: "Noch Mijn hemel, noch Mijn aarde kan bevatten mezelf. Maar het hart van mijn trouwe bewonderaar omvat mij. "In dit stadium is aangesloten op de psyche van de soefi met het rijk van de eenheid. Wanneer de ziel de gemoedstoestand bereikt, komen ze tot leven en de essentie van alle dingen. Wanneer de geest is opgestaan uit de ketenen van de menselijke natuur en is vrijgelaten uit de overheersing van illusie en verbeelding, de Soefi is allemaal in de sfeer van opperste macht (Mulk) en de engel koninkrijk (malakut) beschikbaar, zodat alle de tekenen van God in het de buitenwereld kijkt in de spiegel en de innerlijke wereld door de geest ziet alles. Alles is het effect van de tekenen van God, of als een eminente Sufi zei: "Waar ik kijk, zie ik God."

Heeft de menselijke psyche verwezenlijkt op het niveau van perfectie van de geest, treedt ze het stadium van de ziel reden (Sirr). Dit is de plaats van de contemplatieve visie (shuhud). De getuige was God zegt: "God werkt ook Mysteries (Sirr), dat informatie de wijze mannen zijn."

De diepste grond van de ziel is de perfectie van de beklimming van de menselijke psyche, de zee van eenheid, het occulte. Hoe Halladj zei: "Ik ben de waarheid." Of, zoals Bayazid zei: "Glorie zij mij! De hoogste rang is van mij! "

Met de hulp van een soefi-meester van de soefi kan zijn hart te versterken door het vrijmaken liefde van de wensen van de nafs. Gezuiverd door liefde, kan het hart tot het niveau van de geest, de ziel van de rede en van de diepste ziel van de rede.

Team Yaa Hoe